سئو سایت فروشگاهی چگونه انجام می شود؟ از ساختار تا فروش
سئو برای سایت های فروشگاهی فرآیندی بسیار مهم است که ضمن بهبود رتبه بندی در موتورهای جستجو و افزایش بازدید، باعث افزایش فروش نیز می شود. در سئوی سایت فروشگاهی تمرکز بر روی دیده شدن محصولات و تشویق به فروش است و باید بر روی کلماتی تمرکز کنید که کاربران در جستجوی محصولات شما وارد می کنند. ابزارهایی مانند Google keyword planner، SEMrush و Ahrefs می توانند در انتخاب کلمات کلیدی به شما کمک نمایند. بهتر است ابتدا به سراغ کلماتی با حجم جستجوی زیاد و رقابت کمتر بروید.
در عنوان و توضیحات محصول از این کلمات کلیدی استفاده کنید. عنوان محصولات باید جذاب باشند تا نظر کاربران را جلب کنند. برای تصاویر محصولات از متن جایگزین استفاده نمایید. متن های جایگزین باید شامل کلمات کلیدی باشند تا تصاویر محصولات شما نیز توسط گوگل رتبه بندی شوند. نقد و بررسی محصولات نیز می توانند به سایت شما اعتبار بدهند. می توانید در این قسمت نیز با کلمات کلیدی بازی کنید؛ اما دقت کنید که توضیحات شما خوانا باشد و مخاطب را به خرید تشویق کنند.
تفاوت سئو سایت فروشگاهی با سئو سایت شرکتی
سئو دارای روش های مختلفی است که با توجه به هدف خود باید بهترین روش را انتخاب کنید. برای انتخاب روش مناسب باید به تفاوت سئو فروشگاهی با سئو سایت شرکتی دقت کنید. سایت های فروشگاهی بر روی فروش محصولات تمرکز دارند؛ در حالی که تمرکز سایت های شرکتی بیشتر بر روی معرفی برند و خدمات است. به طور معمول سایت های شرکتی بر روی تعداد محدودتری از کلمات کلیدی متمرکز هستند.
در سایت های فروشگاهی شما باید سایت خود را برای تعداد زیادی از کلمات کلیدی مرتبط با محصولات بهینه سازی کنید. ساختار سایت فروشگاهی نیز پیچیده تر از سایت های شرکتی است.. سایت های فروشگاهی دارای صفحات دسته بندی، محصول و فیلترهای جستجو هستند که سلسله مراتب باید در آنها رعایت شود. سرعت بارگذاری، ناوبری ساده و بهینه سازی موبایل در سایت های فروشگاهی اهمیت بیشتری دارند.
مراحل سئو سایت فروشگاهی
برای موفقیت در سئو سایت فروشگاهی، باید مراحل مختلفی را به صورت گام به گام انجام دهید. این مراحل باید به صورت مداوم بررسی و تکرار شوند.
تحقیق کلمات کلیدی برای سئو سایت فروشگاهی
تحقیق کلمات کلیدی پایه و اساس سئو سایت فروشگاهی است. تحقیق کلمات کلیدی باید با استفاده از ابزارهای مختلف انجام شود. در این موارد باید سایت های رقبا را نیز مشخص کنید و کلمات کلیدی آنها را استخراج نمایید. پس از استخراج کلمات کلیدی آنها را بر حسب موضوع، حجم جستجو و میزان رقابت دسته بندی کنید. ابتدا به سراغ کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا و میزان رقابت پایین بروید.
در سئوی سایت فروشگاهی باید حتما بر روی کلمات خرید و قیمت کار کنید. از کلمات کلیدی عمومی و بلند (Long-tail) در کنار هم استفاده نمایید. به طور مثال خرید کفش ورزشی و قیمت کفش ورزشی کلمات کلیدی عمومی هستند و خرید کفش ورزشی نایک مردانه جز کلمات کلیدی بلند محسوب می شود.

سئو دسته بندی ها
صفحات دسته بندی محصولات نیز باید برای کلمات کلیدی بهینه شوند. برای بهینه سازی این صفحات باید از عناین جذاب و توصیفی در H1 و H2 و دیگر تگ های هدینگ استفاده کنید. باید حداقل 300 کلمه توضیحات منحصربه فرد برای هر دسته بندی بنویسید. برای بهبود تجربه کاربری در صفحات محصولات، فیلتر دسته بندی را قرار دهید تا کاربر بتواند به راحتی محصولات مورد نظر خود را جستجو کند.
بیشتر بخوانید: چطور محتوا سئو شده بنویسیم؟
بهینه سازی صفحه محصول برای سئو سایت فروشگاهی
صفحات محصول از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. عنوان محصول را به فارسی و به صورت کامل بنویسید. به طور مثال پنیر صبحانه کاله 380 گرمی 3 درصد چربی می تواند محصول شما را به طور کامل توصیف کند. توضیحات محصول باید حداقل 300 کلمه و کاملا منحصر به فرد باشد تا بتواند مزایای محصول را به خوبی بیان کند. از تصاویر با کیفیت بالا و منحصر به فرد استفاده کنید و تگ های Alt را بهینه سازی نمایید. سعی کنید برای هر محصول تصویری را قرار دهید که محصول را به خوبی نشان دهد. سعی کنید اگر محصول شما مشخصات خاصی دارد، به طور مثال در مواد غذایی که جدول ارزش غذایی دارند، عکسی از مشخصات محصول را نیز قرار دهید.
افزودن اسکیما Product برای نمایش ستاره ها و قیمت در نتایج جستجو نیز در سئو موثر است. اسکیما باعث می شود که موتور جستجوی گوگل سایت شما را به عنوان یک سایت فروشگاهی بشناسد و محصولات شما را به طور خاص نمایش دهد. اسکیما را با استفاده از کدنویسی یا افزونه های سئو سایت فروشگاهی می توان به هر سایت اضافه نمود. اسکیمای سوالات متداول نیز می تواند به بهبود رتبه بندی سایت کمک کند. برای این کار باید برای محصولات خود سوالات متداول بنویسید و آن ها را به صورت کامل پاسخ دهید.
بیشتر بخوانید: سئو محلی چیست و چرا برای کسب و کارها مهم است؟
لینک سازی داخلی و خارجی
صفحات مرتبط (مانند دسته بندی ها و محصولات مشابه) را به هم لینک کنید تا کاربر مدت بیشتری در سایت بماند. در لینک دهی داخلی باید تمام صفحات را در نظر بگیرید و سعی کنید به همه آنها لینک دهید. می توانید لینک های صفحات سایت را با ابزارهای مختلف استخراج کنید و صفحات لینک دهی شده را مشخص نمایید. لینک سازی خارجی نیز در سئو سایت فروشگاهی اهمیت زیادی دارد. از بک لینک های باکیفیت از سایت های معتبر برای افزایش اعتبار دامنه استفاده کنید.

تجربه های موفق ما در سئو فروشگاهی
ما در پروژه های متعدد سئو سایت فروشگاهی، نتایج قابل توجهی کسب کرده ایم. به طور مثال در یکی از پروژه های فروشگاه پوشاک خود شاهد افزایش 150 درصدی ترافیک ارگانیک در 6 ماه بودیم. در این پروژه شاهد بهبود رتبه بندی 80٪ کلمات کلیدی هدف در صفحه اول گوگل بودیم. افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate) به میزان 3٪ نیز با بهینه سازی صفحات محصول فراهم شد. ما در پروژه های سایت های فروشگاهی خود تمامی عوامل را در نظر می گیریم و با بررسی رقبا و تحقیق کلمات کلیدی کار خود را شروع می کنیم. سپس نتایج خود را به صورت دوره ای آنالیز کرده و روش ها را بهینه سازی می کنیم. برای اطلاعات بیشتر، به صفحه خدمات سئو مراجعه کنید.

