بهترین روش یادگیری سئو برای مبتدیان
بهینه سازی موتور جستجو (SEO) یک مهارت بسیار ارزشمند در دنیای دیجیتال است که می تواند به کسب و کارها و وب سایت ها کمک کند تا در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری را کسب نمایند. یادگیری سئو برای مبتدیان ممکن است پیچیده به نظر برسد؛ اما با داشتن یک نقشه راه دقیق و همراهی مطمئن می توانید این مسیر با سرعت بالاتر و کیفیت بهتری طی کنید. در ادامه به بررسی بهترین روش یادگیری سئو برای مبتدیان خواهیم پرداخت.
آشنایی با اصول اولیه سئو
بهترین روش برای یادگیری سئو برای مبتدیان شامل یادگیری دانش پایه، کار به صورت عملی و یادگیری مداوم است. ابتدا باید با اصول کار موتورهای جستجو آشنا شوید. این اصول شامل مفاهیمی مانند کلمات کلیدی، محتوای بهینه شده، لینک سازی، تجربه کاربری (UX) و … می شود. با یادگیری مفاهیم اولیه سئو، می توانید در مراحل بعدی موفق تر عمل کنید. سئو اهداف مختلفی را دنبال می کند که می تواند شامل افزایش ترافیک ورودی سایت، افزایش فروش سایت، برندینگ و … باشد. استراتژی های سئو می توانند با توجه به این اهداف متفاوت باشند؛ اما روش کلی سئو برای تمام وبسایت ها یکسان می باشد. سئو شامل دو دسته بندی کلی سئوی داخلی و سئوی خارجی است. وب سایت هایی مانند Coursera، Udemy و LinkedIn Learning دوره های آموزشی سئو را برای مبتدیان ارائه می دهند که می توانید از آنها نیز استفاده کنید.
سرفصل های آموزش سئو
برای شروع یادگیری سئو باید سرفصل های مربوط به آن را بشناسید. به طور کلی سئو به دو نوع سئوی داخلی و سئوی خارجی تقسیم بندی می شود. سئوی داخلی نیز شامل سئوی فنی و سئوی محتوایی می شود. هر کدام از این سرفصل های سئو شامل زیر مجموعه های مختلفی می شوند و با ابزارهای مختلفی سنجیده می شوند. دقت کنید که ابزارهای مختلفی برای کمک به سئوی وبسایت ها وجود دارند که همه افراد باید با توجه به نیازمندی های پروژه خود از آنها استفاده کنند و به طور قطعی نمی توان تعدادی از این ابزارها را به همه سئوکاران توصیه کرد.
برای شروع سئو در یک وبسایت ابتدا باید سایت خود را به گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس متصل کنید تا بتوانید نتیجه کار خود را مشاهده نمایید. یکی از نکات مهم دیگر در سئوی هر سایت انتخاب هاست مناسب با آپ تایم بالاست. این مورد باعث می شود تا سایت همیشه با سرعت مناسبی در اختیار کاربران قرار بگیرد. اگر سایت شما وردپرسی است استفاده از افزونه های سئو مانند یواست یا رنک مث می تواند به شما کمک کند.

سئوی فنی برای مبتدیان
شاید این موضوع برای شما اتفاق افتاده باشد که سایتی را با جستجو در گوگل پیدا می کنید، اما به دلیل سرعت پایین سایت از آن خارج می شود. مثال دیگر این موضوع هنگامی است که به دنبال خرید یک محصول وارد یک سایت می شوید و به دلیل مشکل در ثبت سفارش یا پیچیده بودن فرآیند خرید از سایت، از خرید خود منصرف می شوید. در بخش قبلی گفتیم که یکی از اهداف سئو افزایش بازدید از سایت و خرید محصول یا خدمات است. یکی از موارد مهم برای رسیدن به این اهداف عملکرد صحیح و بهینه سایت از نظر فنی است.
با افزایش استفاده از تلفن های هوشمند، بیشتر افراد سرچ در گوگل و بازدید از سایت ها را با گوشی موبایل خود انجام می دهند. پس بسیار مهم است که وبسایت شما روی موبایل نمایش خوبی داشته باشد. در مرحله بعدی سرعت صفحات سایت را با ابزارهایی مانند google page speed و gtmetrix چک کنید. سرعت بارگذاری صفحه یکی از عوامل مهم در سئو فنی است. صفحات سریع تر تجربه کاربری بهتری ارائه می دهند و موتورهای جستجو به چنین صفحاتی امتیاز بالاتری می دهند. برای بهبود سرعت می توانید از تکنیک هایی مانند بهینه سازی تصاویر، فشردهسازی فایل های CSS و JavaScript و استفاده از کش مرورگر استفاده کنید. امنیت وب سایت یکی دیگر از عوامل موثر در سئو فنی است. استفاده از پروتکل HTTPS به جای HTTP نه تنها به امنیت سایت کمک می کند؛ بلکه باعث افزایش اعتبار آن در نظر موتورهای جستجو می شود.

نکات مهم در سئوی داخلی
محتوا، قلب سئو است. موتورهای جستجو به محتوای باکیفیت و مرتبط اهمیت می دهند. بنابراین، اولین قدم در یادگیری سئوی محتوایی، درک این است که محتوای شما باید برای کاربران ارزشمند و مفید باشد. به یاد داشته باشید که هدف اصلی موتورهای جستجو، ارائه بهترین نتایج به کاربران است. تحقیق کلمات کلیدی یکی از پایه های سئوی محتوایی است. این فرآیند شامل شناسایی کلمات و عباراتی است که کاربران برای جستجوی اطلاعات مرتبط با موضوع شما استفاده می کنند. ابزارهایی مانند Google Keyword Planner و Ahrefs می توانند به شما در این زمینه کمک کنند. البته معیار اصلی برای تحقیق کلمات کلیدی و تولید محتوا، بررسی حوزه کسب و کار و اهداف بیزینس است.
پس از شناسایی کلمات کلیدی، باید آن ها را به طور طبیعی در محتوا، عناوین، زیرعناوین و متا تگها (مانند متا توضیحات) استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده بی رویه از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) می تواند به جای بهبود رتبه، آسیب برساند. محتوای باکیفیت شامل اطلاعات دقیق، مفید و جذاب است. این محتوا باید به سوالات کاربران پاسخ دهد و آن ها را به تعامل با وب سایت شما ترغیب کند. در واقع برای نوشتن محتوا باید الگوریتم E-A-T (اعتبار، اعتماد، تخصص) را در نظر بگیرید و علاوه بر تخصصی بودن محتوا، به اعتمادسازی کاربر نیز توجه کنید.
از کلمات کلیدی در URL سایت استفاده نمایید و سعی کنید با لینک سازی مناسب تمامی صفحات را به هم اتصال دهید. استفاده از محتواهای بصری مانند تصاویر، موشن گرافیک، اینفوگرافیک و … نیز می تواند باعث افزایش خوانایی محتوای شما شود. یکی از موارد دیگری که باید در سئوی داخلی چک شود معماری صحیح صفحات است. صفحات مادر و فرزند باید به خوبی به هم لینک دهی شوند و از ایجاد صفحات اضافی جلوگیری کنید.
بیشتر بخوانید: چرا سایتم ویرودی از گوگل نداره ؟
سئوی خارجی چیست؟
به کلیه اقداماتی که برای افزایش ترافیک سایت و کمک به برندسازی در خارج از سایت اصلی انجام می شود، سئوی خارجی گفته می شود. یکی از موارد مهم در سئوی خارجی، فعالیت مستمر در شبکه های اجتماعی مختلف مانند آپارات، اینستاگرام، یوتیوب، لینکدین و … است. این شبکه های اجتماعی باید با توجه به حوزه کسب و کار انتخاب شوند تا بتوانند نتیجه خوبی در پی داشته باشند. یکی دیگر از روش های سئوی خارجی خرید بک لینک و ریپورتاژ است. انتخاب رسانه مناسب برای ریپورتاژ یکی از موارد مهم در اثربخشی سئوی خارجی است.
با استفاده از ابزارهایی مانند MOZ، AHREFS می توانید بک لینک های رقبا را آنالیز کنید و سایت هایی که رقبا از آنها بک لینک گرفته اند یا در آنها ریپورتاژ منتشر کرده اند را بررسی کنید. برای ساخت بک لینک باید به فاکتورهایی مانند دامین اتوریتی، اسپم اسکور و … نیز دقت نمایید. لوکیشن کسب و کار خود را در گوگل مپ، بلد، نشان، اسنپ و … ثبت کنید. استفاده از گوگل ادورز، تبلیغات همسان، ریتارگتینگ و بنری نیز می توانند به افزایش بازدید سایت کمک کنند.
بیشتر بخوانید: بهترین روش سئو در سال جدید
سخن پایانی
دنیای سئو دائما در حال تغییر است. بنابراین، مهم است که در جریان آخرین تغییرات الگوریتم ها و تکنیک های جدید باشید. پیوستن به گروه های مربوط به سئو در شبکه های اجتماعی و شرکت در کنفرانس ها و وبینارها می تواند به شما در این زمینه کمک کند. در صورت نیاز به آموزش سئو یا سئوی وبسایت های شرکتی یا فروشگاهی می توانید از خدمات سئو ستاره فرهادی استفاده کنید.

